Tiga Sebab Utama Menjadikan Anak-anak Sekarang Bermasalah

tantrum

1) Getting Too Much

Anak-anak dimewahkan dengan material yang berlebihan walaupun tidak perlu. Ini bukan hanya masalah orang kaya dan berada. Ramai parents yang bekerja keras siang malam untuk menyediakan keperluan dan kehendak anak-anak masani. Anak tidak akan menghargai material yang berlebihan. Apabila anak tidak menghargai harta benda sendiri, dia tidak akan menghargai harta benda orang lain kerana assume orang lain juga sepertinya. Dengan tidak menghargai harta benda orang lain, dia juga tidak menghormati orang lain dan tidak dapat ‘relate’ dengan permasalahan orang lain – tiada empathy.

Anak-anak juga didaftarkan menyertai terlalu banyak kelas dan aktiviti sehinggakan tiada keseimbangan dalam eksplorasi/refleksi diri sendiri untuk membina karakter. Ada juga anak yang get too much free time (idleness) yang tidak diisi dengan aktiviti berfaedah.

How much is enough?

2) Overnurtured

Parents buatkan semua untuk anak kerana “sayang” sehinggakan membantutkan perkembangan skil yang penting. Contohnya menyusun buku/ jadual sekolah akan melatih anak untuk menjadi organise. Ini adalah skil yang sangat penting sehingga dewasa. Kalau parents yang buatkan, anak-anak tiada tanggungjawab pada diri sendiri. Jika ibubapa buatkan homework untuk anak, anak belajar untuk menipu.

3) Tiada peraturan yang jelas dan konsisten.

Ibubapa tidak boleh mengharapkan wujud “common sense” dengan sendirinya pada anak-anak untuk tahu apa yang baik, buruk, bahaya. Perlu diberitahu apa peraturannya. Perlu dibincangkan apa implikasi perbuatan pada diri dan masyarakat supaya anak nampak gambaran keseluruhannya dan menjadikan anak lebih bertanggungjawab. Tanpa peraturan yang jelas anak akan sentiasa rasa insecure dan membina boundary mengikut ‘citarasa’ sendiri. COMMUNICATE.

Hanya dengan mengetahui sebabnya, kita akan lebih bijak dalam mencari penyelesaiannya. Insya Allah.

Noor Afidah Abu Bakar

Parent Connect Consultancy

LIKE US ON FACEBOOK @ https://www.facebook.com/MyParentConnect/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s