Dari Mata Turun Ke Hati

Kata orang cinta itu bermula dari mata turun ke hati.
Ini bukan hanya madah percintaan antara teruna dan dara, kata-kata ini sangat releven dalam membina perhubungan yang positif dengan anak-anak.

matahati

Kredit Gambar: Google

‘Eye contact’ adalah gerak tubuh yang paling penting dalam membina ‘connection’ dan komunikasi efektif dengan anak-anak.

Salah satu sebab utama kenapa anak tidak mempedulikan permintaan dan batasan yang ada adalah kerana ibubapa tiada ‘eye contact’ apabila meminta anak melakukan sesuatu. Sama ada kita hanya memberi arahan dari jauh ataupun memberi arahan sambil membuat sesuatu seperti memasak, membaca, mengemas, menggunakan phone – Whatsapp, Facebook, IG, menggunakan komputer, menjemur pakaian dan sebagainya.
Semua ini tiada ‘eye contact’ yang boleh membina cinta ‘dari mata turun ke hati’ anak-anak.

Begitu juga dengan anak, apabila kita meminta anak melakukan sesuatu ketika anak sedang menonton televisyen, bermain ‘game’, membaca, khusyuk bermain, menggunakan telefon, menggunakan komputer dan sebagainya, anak juga tidak memberi tumpuan kepada kita kerana tiada ‘eye contact’. Anak tidak fokus dan tidak memberi perhatian.

Apabila tiada ‘eye contact’, itu menunjukkan kita tidak serius. Apabila kita tidak serius, anak juga tidak serius mendengar apatah lagi menurut apa yang dipinta. Apa yang anak lihat dalam mata kita adalah lebih ‘powerful’ berbanding kata-kata yang anak dengar daripada mulut kita.

Eye contact juga membina ‘trust’ antara ibubapa dan anak. Dengan ‘trust’ ini anak-anak yakin yang ibubapa memberi perhatian, peduli dan mengambil berat tentang anak.

Jadi jika anda seringkali perlu ulang-ulang arahan kepada anak dan anak tetap tidak mendengar kata, mungkin yang pertama sekali perlu diperiksa adalah ‘eye contact’ antara anda dengan anak kerana ‘eye contact’ membina ‘connection’ dan ‘trust’ yang amat penting dalam komunikasi yang efektif. Apabila tunggu kita marah baru menunjukkan kita serius, itu bukanlah tanda berlakunya komunikasi yang positif dan efektif.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Parent Connect Consultancy

LIKE US ON FACEBOOK @  https://www.facebook.com/MyParentConnect

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s