Kisah Seorang ‘Hero’

Sepuluh tahun lalu dialah ‘hero’ di kampung. Cakap orang langsung tidak diendahnya. Walaupun baru berusia 6 tahun ketika itu, habis serata pelusuk kampung di jelajahnya dengan basikal. Kata ayah dan ibunya anak itu sukar untuk dikawal. Jatuh, luka, kemalangan adalah perkara biasa. Kata orang kampung dia tidak rasa sakit seperti orang lain. Deria kurang sensitif. Oleh sebab itulah kemalangan langsung tidak menghairankan bagi dia. Bagaimana dia hendak berhenti jika rasa sakit yang menghalang kanak-kanak lain tidak dirasakan olehnya. Apabila menginjak ke usia 10 tahun dia mula bercampur dengan remaja yang liar. Dia mula merokok dan merayau sehingga ke pagi. Dia tetap ‘hero kampung’ yang sukar dihalang dan dikawal.

herokampung

Kredit Gambar: Youtube

Lama kami tidak bertemu dengan dia.

Pada Hari Raya ke 3 baru-baru ini suami saya disapa oleh seorang anak muda yang wajahnya seakan kanak-kanak hero kampung itu dulu.
Benarlah itu dia.
Tetapi pertemuan kali ini berbeza, kerana suami bertemu dengan dia usai solat subuh berjemaah di masjid. Bukan calang-calang anak muda yang akan bersolat berjemaah di Masjid. Orang tua juga ‘liat’, apatah lagi anak muda yang hidupnya masih ingin berseronok dibuai mimpi.
Apatah lagi anak muda yang latar belakang masa kecilnya ‘liar’ sebegitu. Setelah berbual, rupanya anak muda ini akan ke Indonesia kerana akan melanjutkan pelajaran dalam bidang agama. Kata suami, dia kelihatan sungguh tenang dan berbeza dari dulu.

Dulu ramai yang gusar dan bercakap-cakap tentang dia. Bimbang kiranya tingkah lakunya yang sukar dikawal itu hanya akan membawanya ke kehidupan dalam penjara.
Tidaklah diketahui bila dan bagaimana ‘turning point’ hidupnya sehingga dia berubah.

Manusia boleh berubah. Anak-anak kita juga boleh berubah.
Siapa dan bagaimana anak semasa kecil tidak semestinya berterusan sehingga dewasa.

Berusaha dan berdoalah semoga anak kecil yang baik akan berterusan menjadi baik dan anak kecil yang sukar dikawal akan berubah menjadi lebih baik.
Itulah tanggungjawab kita.
Anak-anak adalah ujian buat kita dan perjalanan kita sebagai ibubapa tidaklah mudah sentiasa.

Noor Afidah Abu Bakar
Parent Connect Consultancy

LIKE US ON FACEBOOK @ https://www.facebook.com/MyParentConnect

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s