‘Digital Diet’ Yang Sihat

digdiet

Akhir-akhir ini kita banyak membaca pendapat tentang bagaimana penggunaan gajet membantutkan perkembangan fizikal, intelektual, pertuturan, sosial dan emosi anak-anak pada usia awal. Semua pendapat ini perlu diambil serius dan ibubapa perlu dapatkan bantuan sekiranya anda risau tentang perkembangan anak-anak anda.

Anak-anak kita, terutamanya generasi Alpha dikenali sebagai ‘digital natives’. Satu istilah yang diperkenalkan oleh Marc Prensky pada tahun 2001 untuk menggambarkan generasi yang lahir dan dikelilingi oleh teknologi dan peranti digital. Teknologi akan terus kekal dan berkembang. Ibubapa perlu bijak memainkan peranan untuk mewujudkan keseimbangan tentang penggunaan teknologi digital keluarga dan anak-anak atau apa yang dikenali sebagai ‘digital diet’.

Anak-anak perlu dibekalkan dengan skil penting yang diperlukan dalam dunia digital supaya mereka dapat mengimbangi masa (time management), perhubungan (relationship) dan reputasi (reputation) apabila berada dalam dunia mereka ini. Tanpa skil ini anak sama ada akan ketinggalan dalam dunia digital ataupun akan menjadi masyarakat digital yang tidak bertanggungjawab dan mendatangkan masalah.

Disebabkan ada yang menghantar mesej bertanya saya tentang isu ini, saya ingin mencadangkan agar ibubapa dan juga guru membaca buku ‘Screen-smart Parenting’ oleh Jodi Gold MD ini sebagai panduan untuk mencapai keseimbangan atau ‘digital diet’ dalam keluarga dan di kalangan anak-anak.

Penulis yang juga seorang Profesor dalam bidang Psikiatri Kanak-kanak dan Remaja menggunakan pendekatan mudah dan ‘non-judgemental’ terhadap penggunaan teknologi digital.

Beliau tetap menegaskan bahawa bagi anak kecil, tidak ada teknologi yang dapat menggantikan interaksi dengan ibubapa (HUMAN INTERACTION) dan juga bermain (PLAY).

Buku dibahagikan kepada panduan untuk 0-2 tahun, 3-5 tahun, 6-8 tahun, 8-10 tahun, 11-14 tahun, 15-18 tahun dan juga anak-anak ADHD.

Selamat menimba ilmu.

Oh ya, saya bukan penjual atau agen dan saya juga tidak ada saham dalam syarikat penerbitan.

Saya hanya berkongsi buku yang berada dalam ‘library’ saya untuk dijadikan panduan oleh semua yang berminat.

Boleh dapatkan di Kinokuniya KLCC (RM 75.99 setahun yang lalu) atau mungkin juga online.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s