Anak-anak Sukakan Cabaran

[PERSAMAAN ANAK 4 TAHUN DAN 14 TAHUN]

Kedua-duanya sukakan cabaran.

Bagi yang berusia 4 tahun, apabila anak tidak dapat apa yang dia mahu, dia ‘tantrum’ dan guling-guling.
Bagi yang 14 tahun pula, jika dia tidak dapat apa yang dia mahu, dia ‘tantrum’ juga tapi tanpa guling-guling. Mungkin dia diam membisu atau dia bersoal jawab dengan kita.

Pada usia 4 tahun kecenderungan anak adalah untuk bermain dan meneroka (play and explore). Anak bukan hanya meneroka persekitaran, dia juga meneroka diri sendiri dan orang sekeliling.

Pada usia 14 tahun pula kecenderungan anak adalah untuk mengambil risiko (risk taking). Anak cuba membebaskan diri dari label ‘kanak-kanak’ dan juga cuba mencari identiti diri.

Kecenderungan untuk ‘play and explore’ dan ‘risk taking’ bukanlah sesuatu yang negatif jika kita:

i) memahami itu adalah sifat semulajadi seorang manusia.

ii) menyediakan persekitaran yang kondusif dan selamat.

Kedua-dua sifat itu memerlukan pemantauan dan peraturan. Jika kita tidak sediakan persekitaran yang selamat, anak 4 tahun yang ingin ‘play dan explore’ mudah terdedah kepada bahaya. Apabila anak tercedera, kerisauan kita akan menghalang anak dari terus ‘play and explore’. Kecederaan yang sedikit adalah normal.
Jadikan usia 4 tahun sebagai persediaan untuk peringkat ‘risk taking’ yang lebih besar ketika berusia 14 tahun. Biar anak belajar mengambil risiko dari usia awal.
Jika anak biasa ‘explore’ dan tahu apa yang selamat dan apa yang kurang selamat, mereka akan lebih matang dan berhati-hati.

iii) Memberikan peluang yang sewajarnya untuk diterokai.

Jika anak 4 tahun tidak diizinkan untuk ‘play dan explore’, kita menekan naluri semulajadi mereka. Inilah yang menyebabkan lebih banyak ‘tantrum’ berlaku kerana mereka tidak tahu bagaimana untuk menguruskan emosi yang tertekan. ‘Play dan explore’ menyediakan ruang untuk stimulasi otak, cetusan pemikiran, kreativiti, luahan emosi dan juga memupuk skil sosial. Semua ini penting untuk perkembangan yang sihat anak-anak. Jika kecenderungan ini ditekan ketika berusia 4 tahun, ketika usia 14 tahun anak akan menghadapi kesukaran dari aspek sosial dan emosi. Walau bagaimanapun jangan sedih, jangan berputus asa, teruskan menyediakan ruang dan peluang untuk anak 14 tahun kerana otak mereka sensitif dengan stimulasi.

iv) memberikan sokongan pada minat dan kelebihan mereka.

Anak 4 tahun masih meneroka minat mereka. Oleh itu dedahkan anak kepada pelbagai pengalaman dan persekitaran. Usah biarkan anak terlalu asyik dengan gajet sahaja.
Bagi anak 14 tahun pula, sokonglah minat mereka dan fokuskan kepada kelebihan mereka bukannya kekurangan mereka. Jadikan sifat ‘risk taking’ itu satu motivasi diri untuk memperkembangkan bakat dan menggandakan usaha. Jika kelebihan dan bakat tidak dipedulikan, mereka akan menggunakan ‘risk taking’ ke kancah yang negatif. Inilah sebabnya kenapa remaja mudah terdedah kepada unsur negatif jika tidak dipantau dan dibimbing.

Fahamilah perkembangan anak-anak. Sentiasalah berikan perhatian dan sokongan yang berterusan dan tidak terputus-putus kepada anak walaupun anak telah meningkat remaja.
‘Connection’ dan komunikasi antara ibubapa dan anaklah penentu kejayaan anak-anak.
Insya Allah.

Noor Afidah Abu Bakar

Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Parent Connect Consultancy

LIKE US ON FACEBOOK @  https://www.facebook.com/MyParentConnect

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s