‘Parenting’ Bukan Hanya Mengetahui Kaedah ABCD

‘Parenting’ bukan hanya mengetahui kaedah ABCD.

abcdKredit Gambar: Google

Sebahagian dari proses parenting adalah mengetahui faktor persekitaran yang akan mempengaruhi anak-anak kita. Akan tiba satu tahap di mana kuasa persekitaran ini akan lebih berpengaruh berbanding kuasa ibubapa itu sendiri.

Apakah yang ‘cool’ dalam dunia anak kita?
Apakah perkataan yang menjadi ikutan?
Siapakah idola yang menjadi kegilaan?
Apakah lagu dan lirik yang menjadi siulan?
Apakah rancangan TV yang popular?
Apakah mainan yang menjadi rebutan?
Apakah app yang ‘trending’ ?

Tahukah anda jawapan kepada semuanya?
Ini dunia anak-anak yang perlu kita tahu.
Bukan saja remaja, anak tadika pun mudah terdedah dan terpengaruh.

“Didiklah anak mengikut zaman di mana dia dibesarkan.”

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

LIKE US ON FACEBOOK @ https://www.facebook.com/MyParentConnect

Melihat Sesuatu Dari Kacamata Seorang Anak

confused

Melihat sesuatu perkara itu dari kacamata seorang anak selalunya berbeza dari kacamata kita sebagai orang dewasa. Pengalaman, kematangan dan pemikiran mereka belum sampai ke tahap kita. Adakalanya kita perlu meletakkan diri kita setara dengan pandangan mereka, bukannya untuk memberi muka tetapi untuk faham kesukaran dan cabaran mereka dan bagaimana kita boleh mendidik dan membantu mereka.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

LIKE US ON FACEBOOK @ https://www.facebook.com/MyParentConnect

 

Anak Anda ‘Attention Seeker’?

Semasa anak masih kecil dan perlukan perhatian, kita abaikan dia. Kita dengar nasihat daripada penasihat yang tidak sihat.

Kata penasihat, “Jangan layan sangat budak tu, nanti dia naik kepala. Biar dia menangis.”
Kita pun ikut membuta tuli.

attseeking

Kredit Gambar: Google

Memang tugas hakiki anak-anak adalah untuk mendapatkan perhatian ibubapa. Perhatian adalah keperluan asas seorang anak. Apabila diberi perhatian dia rasa dirinya bernilai dan diterima. Apabila dia rasa dirinya bernilai barulah dia akan berkelakuan baik.

Masalahnya dengan kita, bila anak meragam, bila anak berkelakuan tidak elok, barulah kita beri perhatian. Kita beri perhatian dengan memarahi anak.

Negative attention IS attention.

Anak yang tidak pernah mendapat perhatian merasa gembira kerana akhirnya dia mendapat perhatian apabila berkelakuan negatif. Anak itu merasa gembira kerana ibubapa mula sedar akan kewujudannya apabila dia membuatkan ibubapa marah. Pada waktu lain keperluan emosinya diabai.

Pernahkah kita terfikir kenapa ada anak yang walau dimarahi sampai berbuih mulut dan dipukul sampai berbirat-birat tetapi begitu juga perangainya, tidak berubah?

Ini kerana dari kecil lagi dia tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Apabila dia berbuat baik, tidak ada siapa pun yang memberi perhatian kepadanya tetapi apabila dia berkelakuan tidak elok, banyak pula perhatian yang diterima.

Jadi kenapa dia perlu berubah?
Bukankah lebih baik dia terus begitu?

Anak-anak memang semulajadinya “attention seeker.” Mereka akan buat apa saja untuk mendapatkan perhatian dan diterima.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

LIKE US ON FACEBOOK @ https://www.facebook.com/MyParentConnect

Rotan Berkesankah?

Jika anda dirotan atau dipukul oleh ayah atau ibu anda selama 24 jam sehari setiap hari dan anda menjadi orang yang berjaya sekarang, maka layaklah anda berkata “Kerana dipukullah saya menjadi orang”.

rotan

Kredit Gambar: The Star

Tapi kalau setakat dirotan atau dipukul seminggu sekali atau sebulan sekali, mungkin di kaki, tetapi pada beratus-ribu jam yang lain ayah dan ibu anda

Pastikan anda cukup makan minum
Suapkan anda makan
Basuh najis anda
Rawat anda waktu sakit
Sedia tempat tinggal selesa untuk anda
Pastikan tilam bantal anda empuk
Beri pelajaran kepada anda
Pastikan anda belajar agama dan Quran
Hantar anda ke sekolah
Bantu dengan kerja sekolah
Beri nasihat dan galakan
Layan minat anda
Penuhi kemahuan anda
Pastikan kelengkapan hidup cukup
Bergelak ketawa dengan anda
Bawa anda ronda pusing kampung atau taman
Pastikan seekor nyamuk pun tidak gigit anda
Pastikan tidak dibuli atau budak nakal tidak mengorat anda

Maka JANGANlah berkata “Kerana dipukullah saya menjadi orang”.

Kata lah “Kerana penjagaan, perlindungan, belaian, dan kasih sayang kedua ayah dan ibu sayalah saya berjaya”.

Bukan kerana rotan.

Banyak faktor lain yang penting untuk mendidik dan mendisiplin.
Berlaku adillah kepada kedua ibu bapa anda dengan memberi gambaran sebenar.

Tidak perlu ikut trend.
Tidak perlu mendabik dada.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

LIKE US ON FACEBOOK @ https://www.facebook.com/MyParentConnect

Jika Kita Mahu Anak Kita Berubah, Kita Yang Perlu Berubah Dahulu

pclogoJika kita mahu anak kita berubah, kita yang perlu berubah terlebih dahulu.

Ubah perangai
Ubah corak komunikasi
Ubah ‘expectation’
Ubah andaian
Ubah rutin

“Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.”- Unknown

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

LIKE US ON FACEBOOK @ https://www.facebook.com/MyParentConnect

Teruskan Apa Yang Berkesan Untuk Anak-anak Anda dan Keluarga Anda

family

Kredit Gambar: Google

Teruskan apa yang berkesan untuk anak-anak anda dan keluarga anda.
Abaikan kata-kata yang MEMAKSA anda mengikut cara yang berkesan ke atas anak-anaknya atau dirinya.

Bagaimana untuk tahu kaedah yang sesuai?

Pelajari perkembangan kanak-kanak (child development).
Pelajari pembawaan (temperament).
Ketahui gaya keibubapaan (parenting style).

Satu kaedah belum tentu sesuai untuk semua.
One size does not fit all.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

LIKE US ON FACEBOOK @  https://www.facebook.com/MyParentConnect

Bagaimana Dunia Daripada Kacamata Kanak-kanak?

belajar

Kredit Gambar: Google

Kanak-kanak melihat dunia dengan pandangan yang segar setiap hari. Mereka teruja dengan setiap sesuatu di sekeliling mereka kerana ia memberi pengalaman yang baru dan berbeza.

Pernahkah anda berjumpa dengan kanak-kanak yang tidak mahu tidur kerana asyik bermain? 

Kanak-kanak sayang hendak melepaskan setiap detik pengalaman yang terlalu berharga bagi mereka.

Pernahkah anda berjumpa dengan kanak-kanak yang teruja bangun di awal pagi dan terus segar?
Kanak-kanak sentiasa tidak sabar untuk menempuh episod baru dalam hidup mereka.

Kanak-kanak melihat dunia dengan lensa baru setiap hari.
Luaskanlah penerokaan mereka supaya mereka dewasa dengan pengalaman yang pelbagai.

Pernahkah anda merasa lemas dengan soalan yang tidak putus-putus ditanya oleh kanak-kanak?

Kanak-kanak sentiasa dahagakan jawapan bagi setiap sesuatu yang dikesan oleh deria mereka. Jawapan ‘ya’ atau ‘tidak’ seringkali tidak memadai bagi mereka. Mereka mahukan jawapan terperinci yang akan memberi kepastian dan kebenaran. Mereka tidak akan berputus asa meneroka sehinggalah bertemu dengan jawapan yang dicari. Mereka sentiasa tertanya-tanya.

Kanak-kanak melihat dunia sebagai seorang pengkaji.
Layanlah setiap pertanyaan mereka dengan penuh sabar supaya mereka dewasa sebagai seorang yang berfikir.

Tidak seperti orang dewasa yang penuh skeptik, kanak-kanak sentiasa positif apabila berhadapan dengan situasi yang baru. Pemikiran mereka suci tanpa andaian yang buruk tentang orang lain. Mereka tidak menilai kanak-kanak lain berdasarkan warna kulit yang berbeza. Setiap kanak-kanak yang ditemui akan didekati supaya menjadi kawan mereka.

Kanak-kanak melihat dunia tanpa prejudis.
Didiklah kanak-kanak supaya meraikan perbezaan dan kepelbagaian supaya mereka dewasa sebagai seorang yang berprinsip dan berfikiran terbuka.

Ingatkah kekerapan anda bertukar cita-cita ketika kecil dulu?
Adakah cita-cita dan impian anak anda juga sering bertukar-tukar? Impian kanak-kanak tidak terbatas oleh realiti. Mereka yakin bahawa diri mereka boleh menjadi apa saja. Mereka yakin mereka boleh mencapai apa saja impian tanpa halangan. Mereka sentiasa bersedia untuk mencuba sesuatu cabaran baru tanpa keluh kesah. Mereka optimistik.

Kanak-kanak melihat dunia sebagai medan yang dipenuhi dengan peluang.
Raikanlah setiap usaha dan kejayaan kecil mereka supaya mereka dewasa dengan keyakinan diri yang tidak pernah pudar.

Suatu masa dahulu kita juga adalah kanak-kanak itu.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Postive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Parent Connect Consultancy

LIKE US ON FACEBOOK @  https://www.facebook.com/MyParentConnect

Persediaan Sebelum Anak Meragam Ketika Membeli-belah

Kelmarin di pusat membeli-belah,

“Mama, nak yang ni!”
Anak kecil berusia lingkungan 4 tahun menunjukkan t-shirt bercetak kartun kegemaran kepada ibunya.

“Kita tak nak beli baju ni adik. Kita nak beli baju Raya,” balas si ibu yang kelihatan keletihan

“Adik tak nak baju Raya, adik nak yang ini. Adik tak nak baju Raya!”

Dan bermulalah drama antara dua-beranak itu.

Di celah-celah gantungan baju dan seluar, anak-anak kecil berlari-lari sambal bersembunyi. Ada juga anak yang menari-nari sambal bernyanyi-nyanyi. Tergambar wajah-wajah kegembiraan anak dan tergambar juga wajah-wajah kegusaran ayah dan ibu yang cuba membahagikan pandangan antara anak dan pakaian yang perlu dipilih.

Dari satu sudut yang lain kedengaran tangisan kanak-kanak yang kuat. Si ayah dengan wajah tanpa perasaan dan tanpa berkata apa-apa laju menyorong keluar anak yang menjerit-jerit itu keluar dari pasaraya.

Beginilah suasana di pusat membeli-belah yang meriah dengan kanak-kanak terutamanya menjelang Hari Raya dan apa saja musim perayaan.

Ada yang membawa anak kecil untuk meluangkan masa kualiti dengan anak.
Ada yang membawa anak kecil supaya saiz pakaian yang dipilih bersesuaian dengan anak.

Ada yang membawa anak kecil kerana tiada siapa yang boleh tengok-tengokkan anak jika ditinggalkan di rumah.

Walau apa pun sebab anda membawa anak-anak untuk membeli-belah,

2 PERKARA YANG PERLU DIINGAT:

1) Tumpuan dan keceriaan anak-anak ada hadnya.
2) Kesabaran dan kudrat ibubapa ada hadnya.

 

shopping

*Gambar dengan izin.

Jangan biarkan kedua-dua perkara ini sampai ke tahap maksima sehingga merosakkan ‘mood’ kedua-dua pihak dan mencetuskan konfrantasi.
Inilah masa terbaik untuk belajar menghormati had masing-masing.

“Nampaknya adik dah letih. Ayah pun dah letih. Jom kita balik.”

Sebelum anak meragam dan mengamuk, sebelum ayah atau ibu turut lesu dengan kerenah anak, eloklah ditamatkan aktiviti membeli-belah atau tunda ke lain kali saja.

Janganlah membeli-belah pada waktu yang tidak sesuai dengan rutin biasa anak. Kita mungkin suka dan selesa memborong pada lewat malam di gudang yang buka selama 24 jam di musim perayaan ini tetapi adakah waktu tersebut adalah waktu terbaik untuk anak?

Salah anakkah jika dia meragam?

APA YANG MENYEBABKAN ANAK MERAGAM KETIKA MEMBELI-BELAH?

1) TIADA PERSEDIAAN

Sebelum tiba ke destinasi, beritahu anak tingkah laku yang bagaimana yang anda harapkan daripada anak. Anak kecil tidak suka diberi kejutan. Dia juga perlu persediaan emosi dan mental sebelum sampai ke tempat yang penuh sesak dengan manusia di musim perayaan ini.

Jangan lupa berikan taklimat santai tentang keselamatan. Dalam kelam kabut bersesak-sesak itu keselamatan anak paling utama.
Pesan kepada anak perlunya anak sentiasa memegang tangan ayah, ibu atau abang kakak yang lebih dewasa.

Pernahkah anak anda ‘hilang’ di pusat membeli-belah?

Positifkan ‘mood’ anak sebelum sampai. Minta anak tolong anda mencari barang-barang yang hendak dibeli. Kanak-kanak suka menolong dan kanak-kanak suka tugasan dan cabaran. Mereka akan sedia membantu.

Apabila anak tahu apa yang kita harapkan daripada mereka, anak akan lebih mudah bekerjasama dengan kita kerana mereka tahu apa had dan batasan mereka terlebih dahulu.

2) LETIH DAN LAPAR

Cuba ukur panjang kaki kita dan panjang kaki anak. Ingatlah satu langkah kita bersamaan dengan 2 atau 3 langkah anak kecil, oleh itu anak berkemungkinan besar untuk lebih letih berbanding dengan orang dewasa.

“Eh! tapi kenapa bila main banyak saja tenaga dia? Sampai tak nak mandi Sampai tak nak tidur?”

Bukankah bermain itu kerja budak-budak. Mereka ada banyak objektif dan motivasi untuk bermain tetapi mereka tidak nampak apa objektif mereka membeli-belah. Selalunya apabila dapat saja apa yang mereka mahu mereka akan terus ajak kita balik dan mula meragam. Ketika membeli-belah, kudrat kita masih banyak kerana kita ada matlamat yang hendak dicapai tetapi anak kecil sudah mula letih, dan mengantuk jika mengambil masa terlalu lama. Kenal pasti isyarat dan bunyi tangisan yang menggambarkan anak yang mengantuk, lapar, letih, bosan, marah, dan sebagainya.

Janganlah di’puasa’kan anak kecil juga bersama-sama kita yang berpuasa. Kenyangkan anak sebelum memulakan perjalanan. Bawalah makanan dan minuman sebagai bekal jika kita merasa segan hendak memasuki mana-mana premis makanan di pusat membeli-belah. Anak-anak yang aktif pada mulanya akan mula kehilangan tenaga dan mula terasa lapar.

Ini adalah salah satu punca anak meragam.

3) TIDAK SELESA

Adakah ‘stroller’ anak anda selesa?
Adakah anak perlu juga diberi peluang berjalan sendiri supaya kaki kecil anak boleh bebas seketika?
Adakah anak terlampau letih berjalan?
Adakah anak kecil lebih selamat dan selesa dengan ‘baby carrier’ berbanding ‘stroller’?
Adakah anak panas ataupun sejuk?

Keselesaan anak perlu diambil kira. Janganlah dilabel anak mengada-ngada apabila mereka meragam kerana tidak selesa. Semua ini adalah keperluan asas yang seharusnya difikirkan terlebih dahulu jika anda inginkan pengalaman membeli-belah yang menyeronokkan bersama-sama anak.
Jika anak sudah mula menunjukkan rasa tidak selesa, pendekkan eksplorasi anda di pusat membeli-belah tersebut.

4) SIFAT INGIN TAHU

Ingatlah anak kecil sangat ‘curious’ sifatnya.

Ada anak yang belajar dan meneroka dengan lebih efektif melalui sentuhan. Semua benda hendak disentuh, dipegang, ditarik dan dirasa. Bila berada di tempat barangan kaca atau pinggan mangkuk perlulah diingatkan anak. Bukan salah anak jika mereka menarik apa yang dilihat didepan mata. Menjadi tanggungjawab ibubapa untuk pesan dan pantau anak-anak di tempat awam.

Dulu anak kecil saya menjadi tidak keruan apabila melihat sebarang suis atau soket. Dia tidak dapat mengawal dirinya dari menekan suis-suis yang dilihat. Saya dan suami perlu lebihkan pantauan dari sudut itu kerana bimbang dia akan menimbulkan huru-hara di tempat awam. Tambahan lagi ia membahayakan anak dan orang ramai.

Jika anak anda kuat kecenderungannya terhadap sesuatu objek seperti anak saya, maka persediaan dan kawalan perlu dilakukan. Kadang-kadang halangan secara mendadak akan menjadi punca anak meragam.
`

5) STIMULASI BERLEBIHAN

Ada anak yang tidak suka berada di tempat yang penuh sesak dengan manusia. Ada anak yang cemas berada di tempat yang terlampau luas, hingar-bingar, terang benderang dan bingit dengan muzik yang kuat. Keadaan sebegitu menakutkan bagi mereka. Jangan membuat andaian mereka ok hanya kerana anda ok.

Jika anak dari awal lagi sudah mula meragam, itu tandanya mereka cemas berada di kalangan ramai manusia. Ada yang risau kiranya mereka terpisah daripada anda atau kiranya anda tidak memberi tumpuan kepada mereka. Anda perlu kenal temperament atau sifat semulajadi anak anda dan cari keseimbangan supaya masing-masing merasa selesa berada dalam situasi yang sebegitu.

Elakkan ruang-ruang yang akan memberi stimulasi berlebihan kepada anak contohnya ruang permainan kanak-kanak yang terlalu luas kerana anak mudah meragam jika diajak pergi. Semakin kurang godaan kepada anak semakin mudah untuk anak bertingkahlaku sebaiknya.

Emosi dan mood ibubapa juga akan terkesan apabila terpaksa bersesak dan beratur panjang di kaunter pembayaran. Ingatlah mood anda juga akan mempengaruhi mood anak-anak.

6) BOSAN

Jika sepanjang masa anda sekeluarga hanya berada di ruangan pakaian dan keperluan rumah, tentulah bosan anak dibuatnya. Janganlah disuruh anak yang sudah lama bersabar untuk terus bersabar. Keceriaan anak ada hadnya. Bawalah juga anak ke kedai atau ruangan yang disukai anak dan boleh menggembirakannya untuk menghilangkan kebosanan.

Tambahkan humor dan ‘fun’ ketika membeli-belah untuk mengambil hati anak yang kebosanan.

Mempunyai ‘shopping list’ yang dikongsi dengan anak-anak juga boleh mengelakkan anak-anak dari merasa bosan. Beri peranan aktif kepada anak untuk turut sama membantu mencari barang keperluan tersebut. Anak-anak akan lebih tenang jika mereka mempunyai matlamat.

‘Shopping list’ ini juga dapat melatih anak dan diri anda juga untuk berbelanja mengikut keperluan. Jika anak inginkan sesuatu yang tidak ada dalam shopping list beritahu anak barangan tersebut boleh dimasukkan ke dalam senarai membeli belah yang seterusnya. Jadikan ini peluang untuk mengajar anak tentang nilai wang.

Ini adalah latihan yang baik untuk mengajar anak tentang ‘delayed gratification’ atau bersabar untuk menerima ganjaran, yang didapati semakin menipis di kalangan anak-anak zaman sekarang yang penuh dengan kemewahan.

GANJARAN

Jika anak berkelakuan sebaiknya sepanjang berada di pusat membeli-belah, pujilah anak atau berilah ganjaran yang setimpal kepada anak. Ganjaran yang mengejutkan anak akan meninggalkan kesan positif yang berpanjangan terhadap tingkah laku anak.

Ingatlah apabila membeli-belah di musim perayaan atau bila-bila saja dengan anak, kita perlu lebih peka dengan keperluan anak. Adakah anak letih, lapar, tidak selesa dengan bunyi yang kuat, keliru, perlukan udara segar, perlu lebih bergerak atau perlu lebih pelukan dan pujian.

Dan ingatlah kesabaran dan kudrat kita juga ada hadnya.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Parent Connect Consultancy

LIKE US ON FACEBOOK @  https://www.facebook.com/MyParentConnect

Perspektif Seorang Anak

Rutin yang meletihkan atau mungkin membosankan bagi kita adalah ‘magic’ bagi anak apabila

  1. adanya kita
  2. adanya pelukan, ciuman dan kasih sayang tanpa syarat.

Anak pada usia ini sedang membina kepercayaan kepada orang sekelilingnya.

  1. Adakah mereka boleh dipercayai?
  2. Adakah mereka hulurkan bantuan jika diperlukan?
  3. Adakah saya diterima sebagai sebahagian daripada mereka?

Mereka juga sedang membina kepercayaan kepada diri mereka sendiri.

  1. Adakah saya berupaya melakukan sesuatu dengan sendiri?
  2. Adakah saya dapat membantu orang yang saya sayang?
  3. Adakah saya bernilai?

Oleh itu ketahuilah dalam momen-momen yang mungkin normal bagi kita, anak kita melihatnya sebagai “The best day EVER“.

The most precious gift you can give to your child is the gift of your time and attention.

Tentu ramai yang boleh ‘relate’ dengan video ini. 🙂

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Parent Connect Consultancy

LIKE US ON FACEBOOK @  https://www.facebook.com/MyParentConnect