Patutkah Anak-anak Diberi Reward/Allowance Kerana Melakukan Kerja-kerja Rumah (Chores)? 

Patutkah anak-anak diberi reward/allowance kerana melakukan kerja-kerja rumah (chores)?

chores
Kredit Gambar: 1 Special Place

Ini antara isu yang diperbincangkan pada sesi ‘Parenting Talk’ semalam. Terima kasih kepada Puan Siti yang membuka topik ini dan terima kasih juga kepada Encik Shah yang memberi pendapat beliau.

Saya berpendapat tujuan utama memberi chores adalah untuk melatih anak tentang tanggungjawab kepada diri sendiri dan juga keluarga.

Chores juga bertujuan untuk membentuk ‘sense of belonging’ anak-anak dalam keluarga. Apabila anak dapat menyumbang tenaga kepada keluarga, dia akan merasa dirinya bernilai. Anak-anak yang dari kecil merasa ‘belong’ dan bernilai dalam keluarga, akan lebih suka berada di rumah. Kita perlu melihat kesannya untuk jangkamasa panjang, bukan hanya ketika anak kecil sahaja. Ramai remaja yang tidak suka duduk di rumah dan lebih suka lepak bersama rakan-rakan kerana mereka tidak rasa ‘sense of belonging’ tersebut.

Chores juga membentuk skil motor kasar, motor halus dan juga skil penyelesaian masalah. Contohnya anak akan fikir “Macam mana caranya saya hendak susun buku-buku ini supaya teratur di atas rak?”.
Chores juga memupuk kreativiti pada diri anak-anak.

Jadi agak ralat jika chores yang mempunyai sangat banyak manfaatnya dari segi perkembangan seorang manusia harus dan perlu diupah supaya anak melangsaikannya.

Allowance pula, sepatutnya diberi untuk tujuan mendidik anak tentang nilai wang dan mengurus kewangan. Ramai orang muda sekarang yang diisytihar muflis dan hidup melebihi pendapatan kerana memenuhi tuntutan lifestyle. Skil ‘financial management’ ini perlu juga dipupuk dari awal lagi. Ia bukanlah ‘common sense’ jika tidak dibimbing.

Oleh itu perlukah melakukan kerja rumah (chores) diberi upah?

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

Parent Connect Consultancy

LIKE US ON FACEBOOK @  https://www.facebook.com/MyParentConnect

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s